Csapatépítés előtt állsz, de nem igazán tudod, hogyan fogj bele? Nem vagy egyedül! Sokan ugranak bele hirtelen egy-egy programba, aztán meglepődve látják, hogy nem hozta a várt eredményeket. Ennek okai a szervezési hibákra vezethetők vissza. Nézzük meg, mik azok a szervezési hibák a csapatépítésnél, amiket célszerű elkerülni!
Szervezési hibák a csapatépítésnél: ezeket kerüld el, ha valódi eredményt akarsz!
Első hiba: Nincs egyértelmű cél
Ha nem történt felmérés arról, hogy a munkavállalói csoportodnak milyen ismeretek és készségek fejlesztésére van szüksége, akkor a csapatépítés, vagy a képzés a legjobb esetben is pusztán szórakoztató lesz.
Sok vezető véleményét kérdeztük meg arról, hogy milyen képzést lát szükségnek, de a szükségletek valódi felmérésére nincs ideje, esetleg módja….
Sok esetben az érintett munkatársakat nem kérdezi senki az észrevételeiről, így nem csoda, ha nem motiváltak és ez meg is pecsételheti a csapatépítés, vagy képzés sorsát.
Bizonyosodj meg arról, hogy a képzési igények teljes összhangban állnak a munkavállalók céljaival, a vállalat célkitűzésével és az általános üzleti stratégiájával.
Második hiba: Mit is rendeltem? Csapatépítést? Tréninget?
Ezt a szervezés legelején kell tisztázni. A csapatépítés akkor jó választás, amikor a csoport „kockázat nélküli” fejlesztést kap. Élményekkel, gyakorlati feladatokkal. Itt a problémákat nem hozzuk a felszínre, csak felfigyelünk rá. Ehhez kérhető külön szaktréner, aki a csapatépítés végén visszajelzést ad a csoportnak. De, ha a csoportban előzetesen már észrevehető a szervezeti probléma, akár már nehezen kezelhető, akkor érdemes tréninggel kezdeni. A tréninggel megelőzzük a csapatépítést, ahol a célszemélyeket fejlesztjük tovább akár egyénileg, illetve kisebb csoportban.
A csapatépítés és a tréning közötti különbségekről a Csapatépítő tréning bejegyzésünkben olvashatsz bővebben!
Harmadik hiba: Túl sok elmélet
A belső szakmai, illetve fejlesztő külsős képzések többsége olyan, mint egy tömörített file, mert száraz az előadás.
Ha nincs arra lehetőség, hogy a résztvevők a megtanult készségeket gyakorlati úton elmélyítsék, akkor az új készségek megtartása minimális lesz.
Meg kell győződnöd arról, hogy a képzés tartalmaz-e elegendő olyan gyakorlati tevékenységeket, azaz igazi csapatépítést, amelyek arra ösztönzik a résztvevőket, hogy önállóan gondolkodjanak.
Negyedik hiba: A vezetőség nem támogat
„A képzést egy hirtelen támadt ötlet alapján rendezték meg, túl rövid volt az idő az egyeztetésre a vezetőkkel, a cég stratégiájával…”
A támogatottság hiánya akkor is kiütközhet, ha a képzés nincs összhangban a cégben zajló folyamatokkal, ezért a munkavállalók az újonnan tanultakat nehezen tudják alkalmazni.
Egy példa:
Az ügyfélszolgálati munkatársak egy panaszkezelési tréningen vesznek részt, de a vállalat szabályzata előírja, hogy minden panaszt a vezetőség felé kell továbbítani. A másik véglet, hogy a cégnek nincs szabályzata, így a képzésen résztvevők a tanultak és a meglévő rendszer között nem látják az összefüggéseket, ezáltal motiválatlanok és erőtlenek lesznek.
Ötödik hiba: Ki az olcsóbb?
A rendezvény napja végén a csapatépítés értéke számít, nem az ára!
Ha egy olcsó tréning nem ad a résztvevőknek új ismereteket, új élményt és olyan tudást, amivel az új technikákat könnyedén alkalmazzák munkájuk során, akkor ez a képzés rendkívül drágának, elvesztegetett anyagi ráfordításnak fog bizonyulni.
Gondold át, milyen elvárásaid vannak egy „olcsó” szervezéssel szemben? Ha az eddig felsorolt tipikus hibáknak pontosan az ellenkezőjére törekszel, már az is automatikusan egy sikeres képzéshez vezet!
Tanácsom: Ne árban méregesd a csapatépítő cégeket! Határozd meg a költségkeretedet és nézd meg, kinél mi fér bele!
Mit ad egy sikeres tréning?
Magabiztos, motivált alkalmazottakat, akik világosan látják, hogyan illeszkednek az újonnan megszerzett készségeik a vállalat céljaihoz. Támogatja a munkavégzési szokások, a magatartás változását, hogy még jobban termeljen a cég.
Hatodik hiba: Nincs utánkövetés
Ha a tréninget követő hét napon túl vizsgálod az elért hatást, arra a lehangoló eredményre jutsz, hogy kb. a résztvevők egyharmada nem is emlékszik a tanultakra.
Hat hét után a 33% 14%-ra csökken!
Készíts tervet annak ellenőrzésére, hogyan alkalmazzák azt, amit a képzésen elsajátítottak. Ebben nagy segítségedre lesz az utánkövetéses coaching technika.
Csak fegyelemmel és motivációval érhető el az, hogy az egyének kimozdulva a megszokott munkahelyi komfortzónájukból, új módon kezdjenek el dolgozni. Három vagy négy utánkövető coaching foglalkozás után fogod érzékelni, hogy az egyén végre alkalmazza a megtanult új készségeket!