Csapatépítő tréning kontra csapatépítés?

Rendszeresen szervezel céges tréningeket, ezért azt gondolod, hogy csapatépítésre már nincs is szükség? Cégvezetőként kétségeid vannak, hogy érdemes-e költened csapatépítő tréningre? Szeretnéd a munkatársak hatékonyságát növelni, de a céges tréningek nem érik el az általad várt eredményt? Akkor itt az ideje, hogy megtudd, mi a különbség a csapatépítő tréning és a csapatépítő program között.

Mi a különbség a csapatépítő tréning és a csapatépítés között?

Habár a csapatépítés és a céges tréningek közös célja a hatékonyság növelése, ezt más módszerekkel és különböző készségekre fókuszálva szándékoznak elérni. A céges tréningek valamilyen ismeret átadását célozzák meg. Ez lehet a szakmai tudás bővítése vagy egyéb továbbképzés a dolgozók számára. Itt általában az előadó beszél, esetleg diákat vetít, a résztvevők pedig hallgatják és esetleg jegyzetelnek. Ily módon a céges tréningek az elméleti tudást gyarapítják, ami hasznos lehet, ha a résztvevők képesek a munkájukhoz visszatérve ezt az elméletet a gyakorlatba átültetni.

Ugyanakkor a céges tréningek általában kevésbé fókuszálnak arra, hogy gyakorlati ismereteket adjanak át, illetve megtanítsák a munkatársaknak, hogy egy-egy elméleti tényezőt, hogyan építsenek be a mindennapi munkájukba.

Csapatépítő tréning

Ugyanaz a cél, mégis máson van a fókusz

A cél mindenképp a hatékonyság növelése, ugyanakkor a megközelítés tökéletesen különböző. A céges tréningek az elméleti szakmai, szervezési stb. tudás átadására helyezik a hangsúlyt. Itt hiányzik azonban a gyakorlati oldal.

A csapatépítés alapvetően nem foglalkozik szakmai kérdésekkel. Szinte ugyanazt a csapatépítő tréninget – esetleg kis változtatásokkal – meg lehet tartani egy építőipari cég dolgozóinak és akár a vendéglátóiparban dolgozóknak is. Hogyan lehetséges ez? Úgy, hogy itt elsősorban nem a szakma van fókuszban, hanem az emberi kapcsolatok.

A cél, hogy a csoportból csapat formálódjon, amelynek tagjai együttműködnek egymással és támogatják egymást. Amikor emberek csapatként képesek együtt dolgozni, nagy mértékben megugrik a hatékonyságuk egyénileg és csapatban is.

Ehhez azonban kezelni kell azokat személyes konfliktusokat, amelyek a csoporton belül esetlegesen kialakultak, illetve fejleszteni szükséges bizonyos készségeket.

Csapatépítő tréning

Elmélet kontra gyakorlat

Korábban már említettük, hogy a céges tréningek az elméleti tudás gyarapítását célozzák meg, ami rendkívül fontos, hiszen ismeretek hiányában nehezen vagyunk hatékonyak. Nem elég azonban elméletben tudni valamit, azt a gyakorlatban is tudni kell alkalmazni.

A csapatépítő tréning gyakorlati feladatok megoldásából tevődik össze. Ezt egyfajta, professzionális keretek közé helyezett, szituációs gyakorlatként vagy szerepjátékként is felfoghatjuk. A tréning keretein belül létrehozunk egy szituációt, akár stresszhelyzetet, amelyben a résztvevőknek feladatot kell teljesíteniük.

A fejlődés érdekében a cél az, hogy a komfortzóna elhagyására késztessük a résztvevőket. Ilyen helyzetekben a mélyben szunnyadó személyes konfliktusok is felszínre kerülnek, melyek akár kellemetlen nézeteltéréseket is generálhatnak. Egy ilyen konfliktushelyzet azonban az előrelépés jele, hiszen ahhoz, hogy az esetleges személyes ellentéteket kezelni tudjuk, ahhoz tudnunk kell, mivel állunk szemben.

Amikor ezek felszínre kerülnek, akkor tudunk továbblépni a megoldás irányába. Mindez gyakorlati szituációk megoldásán keresztül történik. Ez segíti a résztvevőket abban, hogy rendezni tudják személyes konfliktusaikat és egyúttal fejlődik a konfliktus- és stresszkezelési készségük is.

Miért fontos a személyes kapcsolatok fejlesztése?

Csapatépítő tréning
A személyes problémák nagy mértékben csökkentik a munkavégzés hatékonyságát, mivel a figyelem a munkáról átkerül a személyes nézeteltérésekre. Egy olyan csapatban, ahol az egyes személyek képesek kezelni az egymás közt kialakuló konfliktusokat, a fókusz sokkal inkább a munkára tud kerülni, illetve az egyes munkatársak közti együttműködés is megvalósul.

Ott, ahol akár kimondatlan konfliktusok terhelik a munkahelyi légkört, az egyes munkatársak a nézeteltérésekből adódóan elkerülik egymást, így lehetetlen az együttműködés. Ez a jelenség nagy mértékben rontja mind az egyéni, mind pedig a csoport teljesítményét.

Kutatások szerint az egyén mérhető eredményeinek csupán 15%-át teszi ki a technikai vagy szakmai tudás és 85% pedig az emberi érintkezés területén mutatott kompetenciájának köszönhető.

A csapatként együtt dolgozó emberek segítik egymást, megosztják egymással a szükséges információkat és egyéb tudásukat, különböző képességeikkel és készségeikkel kiegészítik egymást ahelyett, hogy negatív kritikákkal becsmérelnék munkatársaikat. Mivel van ön- és emberismeretük, hajlamosak az önzetlenségre és a toleranciára, ugyanakkor van önállóságuk és jó a teherbíró képességük is, ezért gördülékenyen dolgoznak együtt és oldják meg a menet közben felmerülő problémákat.

Cégvezetőként lehet, hogy csak álmodsz minderről, de fontos tudnod, hogy ennek a munkamorálnak az elérését akár célul is kitűzheted. Az eszköz, amellyel ez a cél elérhető, az a csapatépítés, melyről ITT olvashatsz még több részletet.

Csapatépítő tréning

Mely tényezőkre fókuszálva fejleszthető a csoport teljesítménye?

  • A munkamorál fejlesztése a munkakör iránt felvállalt személyes felelősségvállalásban rejlik, melynek a fejlesztésével a munkahelyi problémakezelés hatékonysága is növekszik.
  • A csoporton belüli konfliktusok kezelése alapvető fontossággal bír, hiszen ezek a nézeteltérések rendkívül sok figyelmet és energiát vonnak el a munkavégzéstől, ami rombolja a hatékonyságot.
  • Elengedhetetlen a magánélet és a munka szétválasztása, mivel az otthoni problémák is elvonják a figyelmet a hatékony munkavégzésről.
  • Motivált és pozitív munkahelyi légkörben mindenki szívesebben dolgozik. Ha jól érezzük magunkat a munkamorálunk is növekszik és ezzel együtt a hatékonyság is.
  • A hatékony feladatmegosztáshoz alapvetően szükséges a jó kommunikáció és az együttműködési készség.

Mindezek megvalósítása elképzelhetetlen, ha a munkatársak otthoni gondokon vagy a kollégákkal, felettesükkel való konfliktuson rágódnak. Ezeknek a készségeknek a megléte nem kell, hogy csodaszámba menjen, hiszen ezek tanulhatók és mindenkinél fejleszthetők.

Csupán céges tréningeket tartani ma már nem elegendő, hiszen vezetőként biztosan te is tisztában vagy azzal, hogy az elméleti információk ma már mindenki számára elérhetők.

A versenyben maradáshoz azonban mindenképp szükséges az a plusz, amely magukban az emberekben és az emberi kapcsolatokban keresendők. Mostanra már nem elég ösztönösen vezetni egy céget vagy vállalkozást, hanem tudatosan tervezett és modern eszközöket használó vezetésre van szükség. A sikerhez ma már elengedhetetlen az önismeret, a kommunikáció és a magas konfliktuskezelés készsége is.

Ugyanakkor ahhoz, hogy a cég egésze stabilan sikeressé váljon, ráadásul hosszú távon, mindezek a tulajdonságok nem csupán a cégvezető részéről fontosak. Az igazi hatékonyság abban rejlik, hogy a cég különböző területein dolgozó munkatársak – legyenek vezetők vagy beosztottak – mindannyian képesek a saját köreikben együttműködően, és célorientáltan együtt dolgozni.

Ezt a helyzetet cégvezetőként te is megteremtheted a csapatépítést eszközül használva. Ugyanakkor fontos tudnod, hogy a teljes siker eléréséhez fontos a kitartás, a türelem és a következetesség. A csapatépítés egy olyan befektetés, amely mindenképpen megtérül, ha rászánod az időt és az energiát.

Csapatépítést keresel? Informálódj az alábbi témákban is!

AJÁNLATOT KÉREK

    A csillaggal(*)-gal ellátott mezők kitöltése kötelező.